.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اساسي‌ترين چالش كشور از نگاه قالیباف

شهردار تهران چالش‌هاي مديريتي را از مهم‌ترين و اساسي‌ترين چالش‌هاي كشور دانست و اظهار داشت: اگر مديريت در سطوح مختلف براساس نكات ذكر شده يك مديريت توسعه‌گرا باشد، پژوهش بازوي اصلي آن است. يك مديريت توسعه‌گرا نمي‌تواند بدون حركت نرم افزاري كارش را پيش ببرد.
بازوي نرم‌افزاري يك مدير توسعه‌گرا براي تحقق اهداف و آرمان‌هاي انقلاب در كشور ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

محمدباقر قاليباف صبح روز دوشنبه در مراسم افتتاح سومين جشنواره پژوهش و نوآوري در حوزه مديريت شهري كه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد با اشاره به اينكه در گفت و شنودهاي مديريتي و تصميم‌گيري‌ها دچار تنش هستيم، خاطرنشان كرد: اگر ما در اين رفت و برگشت‌ها و تصميم‌گيري‌هاي مديريتي زبان منطقي و عقلايي را بركار حاكم كنيم اين تنش‌ها به حداقل ممكن مي‌رسد يعني اختلاف نظر پيدا مي‌شود اما جدل و دعوا روي نمي‌دهد. پژوهش، زبان عقلايي و منطقي براي گفت و شنود بين مديران حتي در سيستم‌هاي سلسله مراتبي ماست. قاليباف تاكيد كرد: بر اين باوريم كه اين نگاه و رويكرد دانايي محور، رويكرد توليد دانش و تحقيقات و پژوهش يك رويكرد انقلابي و ارزشي است. وي تصريح كرد: يكي از چالش‌هاي كشور اين است كه خيلي از مديران نمي‌خواهند تغيير را بپذيرند و در مقابل آن مقاوت مي‌كنند، ما بايد تغييرات را به درستي درك كرده و به نفع باورها و اصولي كه داريم آن را پيش ببريم.

به گزارش خبرگزاري مهر، شهردار تهران با بيان اينكه بدون شك انقلاب اسلامي ما براي صرف نيازهاي مادي شكل نگرفت، تصريح كرد: در برخي محافل وقتي بحث مي‌شود برخي مي‌گويند انقلاب نكرديم كه شكم‌مان را سير كنيم و نيازهاي مادي‌مان تامين شود، همين طور است ولي از طرفي اين باور را داريم كه اگر نيازهاي مادي جامعه تامين نشود و اگر جامعه به صورت هدفمند به سمت رفع نيازهاي مادي خود حركت نكند مطمئنا به نيازهاي معنوي دست نخواهيم يافت. كساني كه دلسوز نظام، كشور و مردم هستند بايد تلاش كنند اهداف كشور محقق شود و مسير رشد و تعالي را به درستي طي كند.

وي ادامه داد: بايد مباني دين اسلام و شريعت را در بستر نظام مقدس جمهوري اسلامي پيش ببريم و اين مساله بايد متضمن عدالت اجتماعي، استقلال سياسي، استغناي اقتصادي و همچنين متضمن رشد علمي و اخلاقي شود و مسلما وقتي بخواهيم به سمت اين موارد برويم بدون توجه به امر پژوهش چنين كاري امكان‌پذير نخواهد بود.

به گفته قاليباف، لازمه داشتن استقلال سياسي، استغناي اقتصادي و بقيه ابعاد، داشتن كشوري مولد است و اگر مي‌خواهيم مولد باشيم بايد در راه توليد ثروت، منزلت و معرفت گام برداريم. وي با بيان اينكه پژوهش كليد و موتور محركه اين جريان است، گفت: پژوهش سوختي است كه بايد اين موتور را با آن به حركت درآورد.

وي با بيان اينكه پژوهش امري مهم و جدي است و نبايد آن را يك كار صوري دانست به اهميت موضوع شهر و پيچيدگي‌هاي آن در ابعاد مختلف اشاره كرد و گفت: همه پديده‌ها پيچيدگي دارند اما پديده شهر وقتي يك سازه اجتماعي مي‌شود پيچيدگي‌اش بسيار عميق و چند وجهي مي‌شود، از اين جهت است كه شهر يك موجود زنده است و روابط ارگانيكي بر آن حاكم است. شهر چشم، مغز، حس، روح روان دارد و اگر انگشت در چشم شهر فرو كنيم نسبت به ما عكس‌العمل نشان مي‌دهد و در هر عملي كه مقابل شهر به عنوان يك مدير انجام دهيم شهر عكس‌العمل مثبت يا منفي خود را نشان مي‌دهد.

شهردار تهران با بيان اينكه مصمم هستم در طول يك دوره پنج ساله جايگاه تهران را در حوزه شهر الكترونيك تا 10 كلانشهر اول دنيا ارتقا دهيم، گفت: پژوهش در مديريت كلانشهرها از مقدمات بدون شك و شبهه‌اي است كه لازمه اداره شهر بدون سعي و خطاست. قاليباف در ادامه اظهار كرد: متاسفانه در تقسيمات اداري و ساختاري ما دركشور از ساليان دور كه اين سيستم اداري و بوروكراسي شكل گرفته شهرداري را عمدتا با ديد خدماتي، زباله جمع‌كني و چاله پركني ديده‌ايم در حالي‌كه تجربه دنيا و سابقه مديريتي و تاريخ كلانشهرها در دنيا نشان داده كه شهرها اينگونه نيستند. به گفته قاليباف، شهر اين سازه اجتماعي نياز به يك شناخت دقيق براي تصميم‌گيري صحيح دارد كه بدون امر پژوهش اين كار امكان‌پذير نيست.

وي در ادامه افزود: شهر نمي‌ايستد و منتظر پژوهشگران و مديران نمي‌نماند بلكه مسير خود را پر سرعت و شتابان طي مي‌كند و اين ما هستيم كه بايد از قبل بستر را فراهم كنيم و همين طور اتفاقي نمي‌توان شهر را اداره كرد و بايد كاملا برنامه‌ريزي شده و هوشمند پيش رويم. شهردار تهران در ادامه گفت: پژوهش بايد تقاضا محور باشد نه عرضه محور آن هم پژوهشي كه در تصميم‌سازي و توسعه دامنه علم و دانش و حوزه كاربري به كار آيد نه اينكه خدايي نكرده يك رويكرد و نگاه بازاري را بر پژوهش حاكم كنيم.

وي ادامه داد: پژوهش بايد داراي يك استاندارد، تعاريف و شاخصه‌هاي مشخص براي اندازه‌گيري باشد و اينها بدون شك مي‌تواند از بازوهاي مهم يك مدير در عرصه مديريت شهري باشد. شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: ما در شهرداري تهران تصميم گرفتيم فضامندي را در شهر بر بستر فناوري اطلاعات پيش ببريم.

وي افزود: مصمم هستيم كه در يك دوره پنج ساله برنامه شهرداري، تهران جزو كلانشهرهايي باشد كه در حوزه شهر الكترونيك قابليت 10 كلانشهر اول دنيا را داشته باشد، به‌طوري كه وقتي شهروندان در اينترنت نام تهران را جست‌وجو كردند اين شهر را جزو كلانشهرهاي برتر دنيا ببينند، اين درحالي است كه هم‌اكنون تهران را در هيچ رنجي نمي‌بينيد البته در سال‌هاي گذشته زيرساخت‌هاي جدي‌اي براي اين كار فراهم شده است.

وي با بيان اينكه داشتن شهر هوشمند، چابك و سبك از اولويت‌هاي ماست، افزود: خصوصي‌سازي، عدم‌تمركز، كوچك كردن ساختارها و هوشمند كردن شهر از مهم‌ترين موضوعات است.

وي در پايان گفت: ديگر با يك تفكر سنتي و قديمي امكان اداره شهرها و كلانشهرها وجود ندارد و بعد از 30 سال خدمت در نظام جمهوري اسلامي هيچ شهروندي سعي و خطا را از من قبول نمي‌كند و امروز خطا كردن نه‌تنها پذيرفتني نيست بلكه يك گناه بزرگ و نابخشودني است


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.